In 5 stappen naar financiële zekerheid als ondernemer

Het ondernemerschap is super leuk, geeft je mega veel vrijheid en je kunt er volledig je ding in kwijt (als je doet wat je leuk vindt natuurlijk). Het brengt ook risico’s met zich mee en daarom is het cruciaal om te weten hoe je er financieel voor staat.

Financiële zekerheid

Het ondernemerschap zit vol uitdagingen. Hierbij vind ik financiële zekerheid geen luxe, maar essentieel om te kunnen groeien als ondernemer.

Ik neem je in 5 simpele stappen mee hoe je tot die zekerheid komt.

1. Bepaal je omzetdoel

Wat is jouw doel, welke omzet wil je halen of moet je halen om in ieder geval rond te kunnen komen?

Bekijk je vaste lasten op privé gebied en bedenk wat je maandelijks uit wil kunnen geven aan leuke dingen. Vervolgens kijk je wat jouw zakelijke uitgaven zijn en welke kosten je sowieso hebt (pensioen, verzekeringen, etc.). Bekijk wat je omzet vorig jaar was en hoeveel je dit jaar daar bovenop wil.

Leg je omzetdoel het liefst per maand vast zodat je rekening kunt houden met vakanties en piekmaanden voor jouw bedrijf.

2. Gebruik een boekhoudsysteem

Kies een boekhoudsysteem dat pas bij je business. Een goed boekhoudsysteem geeft je niet alleen overzicht, maar automatiseert ook processen en minimaliseert fouten, waardoor je kostbare tijd bespaart.

Zelf gebruik ik Moneybird en daar ben ik erg tevreden over, omdat je hiermee ook eenvoudig koppelingen met andere systemen kunt maken.

Lees ook:

Zo ontdek je waar je klanten afhaken in je webshop funnel

Als webshop eigenaar ken je vast wel dit gevoel: je investeert tijd en geld in marketing, je website krijgt bezoekers, maar de verkopen blijven achter. Ergens in het proces haken ze af. Maar waar precies? En belangrijker nog: hoe kom je daarachter zonder jezelf...

Welk marketingkanaal levert je het meeste op? Zo haal je het uit GA4

Als webshop eigenaar investeer je waarschijnlijk in meerdere marketingkanalen tegelijk. Instagram posts, organisch verkeer uit Google, email marketing, misschien wat Pinterest, en hopelijk ook bezoekers via directe links. Maar welk kanaal levert nou écht het meeste...

Waarom je Instagram wél bezoekers maar geen omzet oplevert

"Ik post elke dag, krijg veel likes en heb duizenden volgers... maar mijn omzet blijft achter." Klinkt bekend? Je bent niet de enige. Tijd om te kijken wat er écht gebeurt. Je krijgt op Instagram veel likes, leuke reacties, groeiende volgers... Maar je webshop-omzet?...

3. Houd je uitgaven bij

Houd precies bij waar jouw geld naartoe gaat. Met een boekhoudprogramma gaat dat zo goed als automatisch, maar het is wel handig om het te koppelen aan categorieën. In Moneybird kan dat gemakkelijk door per kostenpost een categorie aan te maken. Als je dan bijvoorbeeld in de resultatenrekening kijkt, zie je precies waar je geld naartoe gaat.

En nog een tip. Werk je met software abonnementen, voeg dan steeds een periode toe aan je inkoopfacturen zodat je de kosten per maand spreid als je bijvoorbeeld een jaarabonnement hebt. Dat geeft je namelijk een realistischer beeld van de kosten.

4. Prik een vast moment om je cijfers te checken

Pak een vast moment in de week om te kijken wat je omzet, kosten en winst zijn. Zelf doe ik dit bijvoorbeeld altijd op maandagochtend.
Ik gebruik hier het Moneybird Dashboard voor. Hiermee zie je precies hoe ver je bent met je omzetdoel, zonder dat je alles handmatig moet gaan bijhouden in sheets.
Je ziet snel én makkelijk hoe jouw cijfers ervoor staan en je ziet ook wat jouw verwachte omzet gaat zijn. Je kunt dan snel bijsturen als het niet de goede kant op gaat.

5. Vraag hulp van een boekhouder

Schakel een extern adviseur in die jou kan helpen met je aangiftes en die je helpt bij de inrichting van jouw Moneybird account.